Fotograful
Răzvan Voiculescu lansează, luni, 5 martie, ora 17:00, la Biblioteca Județeană
“Petre Dulfu” Baia Mare, albumul de fotografie și filmul „ROST. 12 Hotare”, piesa finală a trilogiei ROST, un proiect care s-a
întins pe șase ani și a inclus și albumele „ROST – esențe, gusturi și stări
românești” (2013) și „Dor de ROST” (2015).
În cadrul evenimentului se va proiecta scurtmetrajul
documentar „ROST. 12 Hotare”, produs de Ana Maria Pîrvan și Răzvan Voiculescu.
Invitații vor putea afla poveștile tinerelor Păstrătoare de ROST Patricia Tăut
și Ligia Bodea, relatate chiar de acestea, iar seara se va încheia cu un scurt
concert la tulnic susținut de Razvan Roșu.
„ROST. 12 Hotare”
este cel mai voluminos album al seriei și conține 370 de pagini cu imagini
strânse din toate colțurile țării: fotografii cu oameni care încă mai păstrează
un meșteșug, biserici de lemn, cule și conace părăsite care se încăpățânează să
„supraviețuiască" deși au fost demult abandonate, dar și obiecte
tradiționale din gospodăriile oamenilor, obiecte ce mai pot fi astăzi găsite
aproape numai în muzeele etnografice.
Coperta "ROST - 12 hotare" |
Albumul vine la pachet atât cu un DVD cu filmul
(documentar scurt metraj), cât și cu o hartă artizanală care reunește locațiile
tuturor „Păstrătorilor de ROST” din cele trei albume astfel încât, cei care își
doresc, să poată descoperi zone din România unde meșteșugurile încă se mai
păstrează.
„Ca piesă
finală a trilogiei ROST, albumul acesta oferă tabloul cât mai complet al
ROST-ului românesc din perspectiva mea. Este o colecție de fotografii de
compoziție, profunde, care aduc împreună diferite ipostaze ale ROST-ului” Răzvan
Voiculescu – fotograf
Trilogia ROST a avut ca temă principală ideea unei lumi
aflate la apus și faptul că în satele şi „târgurile” mici din România
majoritatea meşteșugurilor dispar, iar odată cu ele, și crezul și cutumele satului
tradițional. Răzvan Voiculescu a vrut să surprindă ideea de ROST pe care o
reprezintă păstrătorii de tradiții, de care auzim din ce în ce mai des ca fiind
ultimii de acest fel: „ultimul fierar”, „ultimul potcovar”, „ultimii rapsozi”.
Însă această trilogie se termină într-o notă pozitivă, cu
exemple de „Păstrători de ROST” tineri care duc mai departe povestea
meșteșugurilor învățate. Dincolo de impactul cultural, beneficiul social al
proiectului este acela de a oferi o alternativă de modele, de eroi autentici,
umani, plini de povești.
Foto: Răzvan Voiculescu |
Elena Fieraru, împletitoare. Foto: Răzvan Voiculescu |
Portretul lui Iosif Ciunterei, din Bistriţa-Năsăud. Foto: Răzvan Voiculescu |
Portretul Patriciei Tăut, din Drăghia, comuna Coroieni, Maramureş. Foto: Răzvan Voiculescu |
Niciun comentariu: