Dorel
Petrehuş, unul dintre cei mai apreciaţi pictori
contemporani din nordul ţării, propune, la Galeria de Artă a
Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Baia Mare (Bd.
Bucureşti nr. 6), expoziţia personală „Transfigurări şi
personaje ruginite”. Stilul lui inconfundabil se regăseşte cu
totul în această dublă expoziţie, şi totuşi experimentul este
cât se poate de prezent.
În
secţiunea de Transfigurări, regăsim lucrări realizate în tehnică
mixtă, folosindu-se materiale precum lemnul vechi sau lemnul ars,
hârtia manuală, bucăţi de pânză şi chiar o pereche de opinci,
alături de culorile acrilice. Totuşi, coloristica este mai puţin
exuberantă decât în expoziţiile anterioare semnate de Dorel
Petrehuş. Secţiunea intitulată Personaje ruginite cuprinde lucrări
realizate pe lemn şi tablă tratată, formele figurative desenate
din rugină transmiţând un mesaj social, un mesaj de protest
împotriva clasei politice.
Vernisajul
a avut loc marţi, 22 august, în prezenţa unui public format în
mare parte din artişti plastici. Au luat cuvântul dr. Laura Ghinea,
preşedinta Filialei Baia Mare a Uniunii Artiştilor Plastici din
România, Remus Vârnav, fost director al Muzeului Ţării Oaşului
din Negreşti Oaş, poetul George Vulturescu, fost director al
Direcţiei Judeţene pentru Cultură Satu Mare şi dr. Ioan Marchiş,
artist plastic, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură
Maramureş.
George
Vulturescu a publicat câteva volume de poeme ilustrate de Dorel
Petrehuş, însă a afirmat că „mai mult mă trag eu din pictura
lui decât el din poezia mea”. Vulturescu s-a declarat fascinat de
lucrările expuse, care „te fac să te gândeşti la tine şi la
viaţa ta”. „E adevărat că nu aţi
cumpăra aceste
lucrări pentru a le aşeza în dormitor, dar câtă viaţă care se
stinge, câtă viaţă care iese din aceste lucrări!”,
a mai spus poetul sătmărean.
Dr.
Ioan Marchiş a identificat în lucrările lui Dorel Petrehuş şapte
tendinţe, pe care le-a detaliat în discursul său. Condensarea
formei; substanţializarea culorii; fizicizarea şi psihologizarea
emoţiei; dezanatomizarea corpului; folosirea tuturor culorilor
spectrului; lipsa graniţei dintre pictură şi relief; existenţa
definirii morţii, dar şi a soluţiei identificate de pictor;
estetica degradării – sunt tendinţele desluşite de Marchiş în
lucrările expuse.
Dorel
Petrehuş s-a născut la 19 februarie 1957 în Dumbrava, Târgu
Lăpuş, judeţul Maramureş. A studiat la Institutul de Arte
Plastice „Ion Andreescu” Cluj-Napoca, secţia pictură (1982).
Este membru al UAPR şi membru al
Asociaţiei Artistice Art Bunavestire din Negreşti-Oaş. A fost
distins cu Premiul Artistul Anului 2015, în Baia Mare, precum şi cu
Premiul de excelenţă 2016, acordat de Primăria, Consiliul Local
Negreşti-Oaş şi Muzeul Ţării Oaşului.
Expoziţia
este deschisă în perioada 22 august – 5 septembrie.
Niciun comentariu: