Poeta
băimăreană Rodica Dragomir şi-a lansat joi, 16
noiembrie 2017, la Biblioteca Judeţeană „Petre Dulfu” din
municipiu, cel de-al optulea volum de
poezii, intitulat „Aritmetica întoarcerii” (Editura Şcoala
Ardeleană, Cluj-Napoca, 2017). Cu această ocazie, Rodica Dragomir a
chemat alături de ea, pentru a vorbi despre noua apariţie
editorială, iubitori ai cărţii din Cluj-Napoca şi Baia Mare:
criticul literar Ion Cristofor, prefaţatorul volumului, prof. univ.
dr. Sandu Frunză, asist. univ. dr. Mihnea Stoica, poetul Gheorghe
Pârja, care este şi preşedintele Reprezentanţei Maramureş a
Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj şi moderatorul Săluc
Horvat, director executiv al revistei „Nord Literar”.
Rodica Dragomir, Săluc Horvat, Sandu Frunză şi Mihnea Stoica |
Vorbitorii
au amintit faptul că Rodica Dragomir a debutat târziu, la o vârstă
la care alţii poate îşi încheie opera, însă au subliniat faptul
că poezia ei nu putea să izbucnească dintr-o dată, din neant,
sugerând astfel că preocupările lirice ale profesoarei de
literatură română au fost cu siguranţă mai vechi. Ion Cristofor
a caracterizat-o pe autoare drept „o poetă matură, care şi-a
decantat toate esenţele într-o poezie limpede, o poezie construită”
şi a plasat-o în antiteză cu majoritatea poeţilor tineri,
caracterizaţi de „vulgaritate şi o expansiune a visceralului”.
Astfel, Ion Cristofor a arătat că Rodica
Dragomir scrie o poezie „cerebrală”, fiind „un spirit lucid
înclinat spre filosofie, dar nu spre filosofare”.
Printre
temele identificate în volum se numără cea a
întoarcerii, a drumului, a timpului care curge inexorabil, deşi
„scrisul Rodicăi Dragomir nu are nimic bătrânicios, nimic de
moralist acrit de trecerea vremii”.
Mihnea
Stoica s-a declarat surprins de francheţea
versurilor, afirmând că a perceput volumul ca pe un „apel la
sinceritate”, iar Sandu Frunză, căruia Rodica Dragomir i-a fost
profesoară de română şi dirigintă, a vorbit mai mult despre ea
ca despre „un exemplu de dăruire, umanism şi profesionalism”.
De asemenea, Sandu Frunză a afirmat că,
„deşi utilizează un simbolism religios, poezia Rodicăi Dragomir
nu este religioasă”, în schimb este străbătută de „sentimentul
unei căutări”, fără ca aceasta să presupună o finalitate.
Totodată, se regăseşte în versurile poetei o metafizică a
iubirii.
Gheorghe
Pârja a remarcat că poezia Rodicăi Dragomir e bine construită şi
nu are naivităţi; este „o poezie a întrebărilor fireşti, bine
îmbrăcate în metaforă”. Rodica Dragomir, în opinia lui
Gheorghe Pârja, fuge de banal şi este conştientă
că „nu orice gând se potriveşte pentru poezie”.
Volumul
cuprinde, la final, şi câteva zeci de
haiku-uri, poezii care, în exact 17 silabe, încearcă să surprindă
un gând memorabil.
Niciun comentariu: