Mâine, 28 aprilie, în Baia Mare va debuta prima ediţie a
MICAS – Maramureş International Ceramic Art Symposium, organizat de Asociaţia
Nod şi Faimar, cu sprijinul Consiliului Judeţean Maramureş. Evenimentul, care
se va încheia în data de 13 mai cu un vernisaj la Colonia Pictorilor, este de
mare amploare şi, în cazul în care toate se vor desfăşura după cum îşi doresc
organizatorii, va marca un moment de cotitură în arta ceramică băimăreană. Pentru
a afla câteva detalii de culise, am stat de vorbă cu artista ceramistă Ileana
Danci-Horoba, preşedinta Asociaţiei Nod, o tânără care nu se află la primul ei
gest de promovare a artiştilor locali şi de familiarizare a publicului
băimărean cu arta de prin alte locuri.
Fabrica de fericire: De ce era nevoie de un eveniment de
amploare dedicat ceramicii în Baia Mare?
Ileana Danci-Horoba: În Baia Mare este nevoie de orice
eveniment cultural. Și nu doar aici. În toată țara e nevoie și este bine când
ele se întâmplă. E drept că atunci când vine vorba despre un eveniment de nișă
lumea se așteaptă ca acesta să se întâmple în orașele mari. Din punctul meu de
vedere, este o idee de multă vreme depășită și cred că dacă în orașele mici se
organizează astfel de evenimente este cu atât mai bine pentru toată lumea.
Fabrica de fericire: În organizarea simpozionului, ai
luat drept model evenimente similare care au loc în ţară?
Ileana Danci-Horoba: În primul rând vreau să precizez un
aspect foarte important care vreau să fie foarte clar pentru toată lumea. Acest
simpozion nu este creația mea. Suntem o echipă în culise care muncim cot la cot
pentru el. În primul rînd este Asociația Nod, care are o echipă de patru oameni
100% implicați în proiect. Delia Maxim -
ceramistă, Alina Bondrea - grafic designer, Ionuț Horoba - omul care aleargă și
rezolvă foarte multe din câte sunt de rezolvat și eu, care fac tot ce pot.
Lucrare de Nicoleta Mureşan |
Legat de întrebarea ta, există simpozioane de ceramică în
țară, însă toate sunt naționale. Noi am dorit ca implicarea artiștilor din
afara țării să fie parte din proiect, considerând că în acest fel se deschid
orizonturi noi în acest domeniu.
Lucrare de Delia Maxim |
Fabrica de fericire: Cum ţi se pare echilibrul dintre
vechi şi nou, dintre maturitate şi tinereţe în grupul de artişti ceramişti
băimăreni? Crezi că există o bună şcoală de ceramică în Baia Mare?
Ileana Danci-Horoba: N-aș putea să mă pronunț vis-a-vis
de echilibrul dintre generații. Mereu a existat și va exista o diferență între
generații. Este un aspect care mi se pare foarte important și cred că exact așa
trebuie să fie. Ce ne dorim noi prin acest proiect este să punem generațiile
față în față și să le provocăm la dialog. O să-ți pot spune mai multe la final
sau vei putea să vezi singură ce înseamnă o astfel de întâlnire.
Lucrare de Yulia Repina - Rusia |
Fabrica de fericire: În grupul de artişti care se
promovează prin cele două evenimente organizate de tine, Târgul Darurilor de
Crăciun şi Târgul „Mărţişor cu dor”, există câţiva ceramişti tineri foarte
interesanţi. Pubicul, însă, îi cunoaşte pentru obiectele de mici dimensiuni pe
care le realizează, fie bijuterii, fie obiecte utile în bucătărie. Vom avea
acum ocazia să îi descoperim şi dintr-o altă perspectivă?
Ileana Danci-Horoba: Cu siguranță va fi foarte interesant
pentru public să-i cunoască și din altă perspectivă. De fapt, ceea ce arată
fiecare dintre ei la târguri este doar o mică parte, majoritatea activând în general la altă scară și proporții,
ceramica contemporană fiind domeniul de zi cu zi.
Lucrare de Ovidiu Leuce |
Fabrica de fericire: Ceramica nu este atât de apreciată
de publicul larg cum este pictura, spre exemplu şi, cel puţin în Baia Mare,
este mai rar prezentă în sălile de expoziţii. Crezi că este nevoie de o educare
a publicului pentru ca el să poată aprecia această artă?
Ileana Danci-Horoba: Din pacate, în România, nu doar în
Baia Mare, publicul trebuie educat în acest sens. În lume, ceramica reprezintă
o ramură a artei de maxim interes. De undeva au început și ei, iar eu sunt
convinsă că va fi la fel și aici, dacă insistăm ca aceste evenimente să se
întâmple cât mai des.
Fabrica de fericire: Cât de costisitoare este ceramica
pentru cel care o realizează? Sunt scumpe materialele, cuptoarele, celelalte
ustensile? Este aceasta o artă care necesită ca artistul să aibă o anumită
situaţie materială?
Ileana Danci-Horoba: Eu cred că toate artele sunt, în
ziua de azi, oarecum un lux. E drept că nu e simplu să pui la punct un atelier
de ceramică. Însă nu cred că viața sculptorilor sau pictorilor este cu mult mai ușoară. Într-adevăr, un cuptor nu
este tocmai la îndemână, însă nu e nici imposibil de cumpărat la un moment dat,
dacă este chiar nevoie... Nici restul accesoriilor necesare nu sunt tocmai
ieftine, dar un atelier de ceramică se face în timp și-atunci totul devine mai
suportabil.
Niciun comentariu: