“Memorie atavică”
este numele unei noi grupări artistice, formată în jurul unui concept care îi
aparţine artistului plastic maramureşean dr. Ioan Marchiş, şi cuprinzând şase
artişti români valoroşi: Cristian Opriş şi Claudiu Cândea (grafică), Simon
Cantemir Hauşi (născut în Baia Mare) şi Marian Coman (pictură), Dan Istrate şi
Viorel Simion Marton (din Ţara Lăpuşului, sculptură). Gruparea a avut prima
ieşire în lume în data de 10 aprilie, la Ungureni (Ţara Lăpuşului, judeţul
Maramureş), în cadrul unui eveniment la care a participat sonor interpretul
lăpuşean Grigore Leşe. În curând, însă, grupul “Memorie Atavică” va depăşi
graniţele ţării, fiind invitat să expună la Londra.
Dr. Ioan Marchiş |
Ioan Marchiş, sculptor,
grafician şi pictor, dar şi doctor în filosofie şi autor de cărţi (“Simbolica
artelor non-verbale”, Editura Ethnologica, şi «Nodul dacic», reeditată de
curând sub titlul «Nodul sacru», Editura Şcoala Ardeleană), şi-a asumat
rolul de critic al noii grupări, furnizând şi baza teoretică pe care
funcţionează aceasta. Dacă oamenii de ştiinţă susţin că nu există memorie fără
limbaj, ele fiind strâns legate una de cealaltă, Ioan Marchiş a mers mai
departe, fiind de părere că memoria ancestrală există dinainte de limbajul
articulat şi ţine de limbajul non-verbal. De aceea, arta plastică sapă mai
adânc în fiinţa artistului decât scrisul, decât literatura, fiind mai strâns
legată de esenţa umană, de subconştient. “Artistul plastic este un recuperator
de memorie non-verbală. Nu există memorie fără limbaj. Cu atât mai mult, lumea
pe care limbajul plastic o scoate la suprafaţă nu poate fi distilată în
cuvinte. Ea este energia sufletului animal, a sevelor
vegetale, a memoriei pietrei, a geometriei mineralului, a ordinii cosmice. În corpul imaginarului există organe specializate pentru
percepţia atât a semnelor verbale cât şi a celor non-verbale. Să nu subestimăm
forţa simbolurilor numai pentru că ele nu se pot verbaliza. Tot ce nu e strict
verbal este profund emoţional, căci dincolo de explicaţia pe care o dă limba,
există comprehensiunea, înţelegerea, şi aceasta înseamnă cunoaştere cu inima,
vibraţie emoţională, iubire. Forţa limbajului non-verbal (pictura, sculptura,
grafica, muzica, dansul etc.) asupra imaginarului este uriaşă, căci numai ele
(semnele non-verbale) sunt încărcate cu emoţie şi trăire nelimitate”, spune dr.
Ioan Marchiş. Acesta face o disticţie clară între “imaginar” şi “imaginal”,
subliniind valoarea celui dintâi în detrimentul ultimului. Imaginarul este tot
ceea ce vedem în faţa ochilor atunci când, spre exemplu, citim un roman, iar
imaginalul este suma de imagini gata fabricate care ne sunt livrate, de pildă,
prin intermediul ecranului TV. Imaginarul sporeşte creativitatea, în timp ce
imaginalul o omoară.
În concluzie, “Memoria atavică este motorul oricărei
imaginaţii artistice a oricărui demers creator. Imaginarul eliberează din acest depozit atavic elemente autentice de inovaţie artistică
izvorâte din energiile primare ale fiinţei.
Memoria atavică
este memoria care stoarce energiile primitive şi primare din subconştientul
nostru (Eul ascuns) şi transmite la suprafaţă uneori biologic, alteori
imaginar vibraţiile şi energiile
regnurilor trecute prin evoluţie până la minerala energie cosmică de la
începutul Lumii”, spune Ioan Marchiş.
Toţi cei şase
artişti care formează grupul “Memorie atavică” au în opera lor elemente
inovatoare legate de partea primitivă, primară a fiinţei umane. Ioan Marchiş
cunoaşte bine lucrările fiecăruia dintre ei şi a dibuit esenţa acestora, uneori
surprinzându-i chiar pe autori.
Iată câteva rânduri
despre fiecare, spicuite din textele mai ample semnate de Ioan Marchiş:
Viorel Simion Marton – “Trupuri din coajă de cupru, descuamate, fragile, cu o moliciune de
mătase, alunecă pe duşumea sau pe pereţi
cu o graţie şi o delicateţe rar întâlnită în sculptura modernă. Bun
anatomist şi iubitor al figurativului, Viorel Simion Marton nu se blochează
însă în descriere şi suprafaţă, ci experimentează forme şi construcţii ” postmoderniste, desprinse din suprarealism,
cu o forţă şi o vigoare rar întâlnite.
Simon Cantemir Hauşi – “Pasta verde, brună sau neagră trece de pe fundal pe corpul
personajului pentru că ea, pasta verde (materia primă), substanţă a luminii, a
participat prin atavismul ei originar şi
la substanţierea vegetalului şi a omului, iar acum această pastă originară îşi
ia dreptul să coboare în alcătuirea personajelor.
Lumina vine din
interiorul personajului pictat fie el cal, obiect, arbore sau figurină umană.
Lumina din cadru alunecă pe nesimţite prin grosul uleiului în substanţa
personajului, unde străluceşte sideral sau se stinge într-o smoală fecundă.
Umbrele urcă în personaje ca şi cum ar fi seve autentice şi s-au născut acolo,
în intimitatea personajului.”
Claudiu Cândea
- “Practică un desen anatomic agresiv şi
plin de surprize, portrete cu crengi şi coarne aproape înierbate de atavism şi
energii cârcotaşe. Un superb nud se întoarce în spate pentru a-şi admira o
desuetă coadă ca un pămătuf sau o pensulă. Aceste delicate nuduri cu o expresie
barocă sau romantică sunt ameninţate de un univers atavic care frizează
animalul şi vegetalul. De sub pielea personajelor e poate isca oricând o
furtună de organe violente şi invizibile vibraţii imaginare. În timp ce îşi
spală dinţii tacticos, un nud feminin îşi descoperă cu naturaleţe picioarele
ecorşate, prezentate într-o radiografie sumară, ca şi când imaginarul n-ar fi
decât artefactul unei transparenţe universale.”
Marian Coman – “Un
adevărat pictor – reporter care a
asimilat tainele imortalizării momentului, organizarea picturii-document, atras
de universul detaliului până la identificare. Coboară într-o lume a epidermei
aproape celulară, descoperind universul realităţii crude, a ravagiilor pe care
timpul şi “psihologia” le aşază pe «forma» epidermei,
pe suprafaţa obiectelor studiate.”
Cristian Opriş – “Fascinat
de ultraparticular, de amprentă, de ultima graniţă a identitarului, Cristian
Opriş organizează forme de o surprinzătoare originalitate. Un set de amprente
digitale devin plante într-un ierbar, ca şi cum energia atavicului ar fi
coborât din om în plantă prin şi graţie imaginarului. Liniile palmei, o
fotografie de buletin (semne particulare) devin adevărate obsesii ale temelor
sale plastice.”
Dan Istrate – “Omul care şi-a căutat destinul plastic la izvoarele
minerale antice ale marmurei de Carrara. Artist de rădăcină brâncuşiană, dar şi
de factură ideatică tibetană, a sesizat de la început destinul oricărei
deveniri, aceea a luptei şi împăcării contrariilor.
Filosofia formelor
lui e una modernă, dar abordarea tehnică frizează postmodernismul. O barcă de
hârtie ruptă în două transformă cerul în apă şi apa în aer, căci forma se
răstoarnă simetric de la jumătate, sugerând opoziţia şi unitatea contrariilor,
dar şi trecerea lor una în alta. ”
Niciun comentariu: