Obişnuia să se dea cu rolele prin sălile de la parter, cele unde erau
expuse lucrările impresioniştilor. Prefera primele ore ale dimineţii sau cele
de după încheierea programului cu publicul, ca lumea să nu se oprească, să-şi
pună palma peste gură şi să exclame: „Ai văzut-o?! Se dă cu rolele prin muzeu.
Vai, ce-o să se aleagă de lumea asta?”
Foto: Diana Topan |
Era prietenă cu domnul Roland, portarul. Un bărbat mult mai în vârstă decât
ea, dar de treabă. Spunea că fusese un vrăjitor al culorilor, un pictor cunoscut,
dar o artroză care îi afectase degetele îl împiedicase să mai picteze, aşa că
se angajase portar la muzeul de artă. Nu îşi încordase nici măcar un muşchi al
feţei când o văzuse prima oară cu rolele ei argintii, urcând cele câteva trepte
de la intrare. Lola ceruse un bilet, îl plătise şi intrase în muzeu ca şi cum
nu s-ar fi întâmplat nimic neobişnuit.
Mai nou, o lăsa să intre fără bilet. Ce e drept, Lola venea la muzeu cel
puţin o dată pe săptămână. Spunea că totul o inspiră aici: culorile, formele,
atmosfera, oamenii. Când trecea cu rolele de-a lungul sălilor, privind
picturile pe care le ştia în cele mai mici detalii, culorile lor i se îmbibau
în ochi, iar mai târziu, odată ajunsă la atelier, le transpunea în decoruri
pentru torturi. Lucra împreună cu o prietenă, Nona, şi făceau cele mai minunate
torturi din oraş. Nona pregătea blaturile şi cremele, învelea torturile în
marţipan, iar Lola le transforma în poveşti de zahăr. Decorurile ei erau
întotdeauna surprinzătoare, pline de culoare, cu păpuşi care păreau că în
secunda următoare vor prinde viaţă şi vor începe să se plimbe prin bucătărie,
printre oale şi linguri.
Multe dintre păpuşile din zahăr au ajuns la domnul Roland. Era un mare
gurmand, iar Lola nu ştia cum altfel să îl răsplătească pentru bunăvoinţa lui.
Aşa că, în loc de bilet, îi strecura în buzunarul hainei câte o figurină în
culori pastelate şi cu privirea vie. Domnul Roland se bucura întotdeauna şi o
asigura că aici, la muzeu, păpuşile din zahăr sunt în siguranţă şi au parte de
cele mai bune condiţii.
Într-o seară, după ce programul cu publicul se încheiase, Lola a ajuns la
muzeu. Era frântă de oboseală, după ce în ultimele două săptămâni lucrase zi şi
noapte pentru o comandă: se sărbătoreau zilele oraşului şi primăria avea nevoie
de un tort uriaş, reprezentativ pentru urbe. Lola l-a văzut pe Roland în boxa
lui, l-a salutat şi a trecut mai departe, îndreptându-şi rolele spre sala
impresioniştilor. S-a aşezat sub tocul uşii, a închis o clipă ochii, iar apoi
s-a trezit într-un basm. Pe întreaga suprafaţă a sălii, pe parchetul frumos
lăcuit, se aflau zeci, poate sute de figurine din zahăr, care se mişcau
natural, ca nişte oameni adevăraţi. Erau acolo domnişoare în rochii rozalii şi
verde-fistic, prinţese cu diademe pe creştet, domni cu joben şi soldaţi în
uniforme albastre, doamne în vârstă, care stăteau pe margine şi bârfeau, baroni
cu pahare de whiskey în mână, ba chiar şi o regină şi un rege, cocoţaţi pe
jilţuri din catifea roşie, mititele. Şi atunci, de nu se ştie unde, s-a auzit
un vals, şi păpuşile din zahăr s-au grupat două câte două şi au început să
danseze cu eleganţă. Culorile pastelate ale rochiţelor se amestecau cu cele din
tablouri, şi muzica se auzea tot mai clar, şi totul era o feerie.
Lola a simţit două palme uşoare peste faţă şi a deschis ochii. În faţa ei
stătea domnul Roland, care pe creştet avea un fes cu steluţe. Buzele îi erau
murdare de frişcă.
-Lola, trezeşte-te!
-Ce se întâmplă?
Figurinele mele...
-Şşşşş!, a spus domnul
Roland, zâmbind. Ai visat.
-Dar puteam să jur
că era adevărat!
-Ei, Lola, fii
serioasă. Ai mai văzut tu figurine din zahăr să danseze? Trebuie să te întorci
acasă, e târziu.
Roland a condus-o pe Lola până la ieşirea din muzeu. Ea şi-a luat elan şi a
înaintat în noapte, apoi a desenat o curbă şi s-a întors să îi facă cu mâna. În
clipa aceea a văzut ieşind din buzunarul pantalonilor domnului Roland capul
reginei din zahăr, şi i se păru că o aude şoptind: „La revedere, Lola! Să mai
vii pe la noi!”. Iar domnul Roland i-a făcut cu ochiul.
Niciun comentariu: